Bangun pg2 nie bagus!


ini ade sikit info kelebihan bangun pagi nie.Kajian sains terhadap kelebihan bangun awal pada waktu pagi adalah untuk kesihatan jasmani
  • Sains menyatakan kandungan gas ozon dalam udara pada waktu pagi adalah tertinggi berbanding pada waktu lain. Gas ozon amat penting untuk tubuh badan. Kesannya untuk kesihatan adalah amat baik, ini lebih baik jika seseorang itu menunaikan solat subuh di masjid, semakin jauh masjid maka semakin baik. Ganjaran pahala pun bertambah. Insyaallah
  •  Kandungan ' al-kartozon' dalam darah adalah tertinggi pada waktu pagi sebelum matahari terbit. 'Al-kartozon' baik untuk badan yang mengaktifkan sel dalam badan, dan juga menambahkan kandungan gula dalam darah.
  •  Bangun awal di waktu pagi dapat mencegah daripada penyakit hati.
  •  Membantu membekalkan kandungan vitamin untuk tubuh badan.
  •  Membantu dalam membekalkan tenaga, mencergaskan tubuh badan

Kesihatan tubuh badan akan dirasai oleh orang yang sentiasa bersolat, orang yang menjaga solat subuh, tahajjud, tidur yang sedikit memberi kekuatan dan tenaga yang berterusan. Ini dapat menyangkal dakwaan bahawa tidur yang banyak/lama dapat memberi kekuatan dan kesihatan.

Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan subuh . 
Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan .

Al-Isra' – 78

Demi fajar.Dan malam yang sepuluh
Al-Fajr – 1,2


Ganjaran dan keampunan yang dikurniakan kepada sesiapa yang bangun awal pada waktu pagi:
Pertama: akhirat- diganjari pahala oleh Allah
Kedua : dunia- dikurniakan kesihatan, dibekalkan tenaga, kekuatan, kecergasan, terhindar daripada penyakit

selain tu bangun pagi nie bagus tok student yang nk study..insyaAllah ape yang bace tu masuk je dlm kepala.



p/s:hr nie midsem,wish me luck!



17 comments:

SoLy SoLicious said...

adwa bukan ko selalu bangun pagi kul 12 ke
??? heeee

pha is said...

info yang bagus. tapi ape pulak kandungan gas ozon?

adwafarahin said...

soly..elooo! i bangun awl ok..haha pe da haishh!



pha is : ok skrng kene rajin mntk tlg pk cik google cr okeh! =) hehe

pha is said...

owh.. hehehe....
nasib baik pagi tadi aq x tdo lepas subuh macam selalu... hehehe

adwafarahin said...

bagus2! kipidup okeh =)

syabil.sukor said...

chaiyo~
good luck for midsem~ =D

adwafarahin said...

tq2!
;)

Raji berkata said...

woahhh bgus nih ;D
solat itu satu senaman yg perfect
sihat dapat pahala pun dapat ^^
inshaAllah
thx for sharing

adwafarahin said...

yup solat subuh itu bagus!
welkem @Raji =)

hamzah ian said...

lama dah gua tak bangun pagi.. sob2

adwafarahin said...

@Hamzah ha esok jgn lupe bngun pg solat subuh trus!
;)

adan said...

info anda sangat menarik.. nice.. ^_^

adwafarahin said...

tq :)

Nurina Izzati said...

yeay, bangun pagi hari ni..
hihi
salam ukhuwwah
=)

adwafarahin said...

bgs2!

deeya said...

solat an mmg wajib utk stiap umat islam .. opkos kene bngon pagi :)

adwafarahin said...

yes sgt btl2! so jgn mls2 bangun pg okeh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...