10 Muharram 1433


Assalamualaikum n good morning!

Dari Ibnu Abbas r.r berkata Rasulullah S.A.W bersabda: " Barangsiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) makan akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah,dan 10,000 pahala orang mati syahid,dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat.Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Asyura,mka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka"



Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W: "Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W: "Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura!".[]


Selamat berpuasa bagi yang berpuasa! :)


request kat mak nk bubur asyura blk jumaat nie :)
*gmba pkcik google



p/s : hr nie berbuka beramai2 dgn bdk praktikal lain.wee~


23 comments:

k e y r i said...

wahhhh baru tau semua ni, thanks for the info!

Lea Isnawi said...

nak bubur asyyura jugak!

dh lama x makan

J.Syazwana said...

eh bubur asyura bukan bubur eh?
macam kuih je tuh.
huhuhu

btw selamat berbuke pose nanti.
:)

smilenajah93 said...

selamat berpuasa ~

syakey said...

sodapp tu bubur asyura. slamat berbuka puasa kejap lagi :D

aReLaN said...

slamat berpuasa.nk jgk bubur asyura.waa

Abg Stalker said...

yeay2!abg pun puasa. :D kita nk buka bubur asyura jgk hrni.

Asrul "iLham" Sany said...

tgk asyura teringat kat kg

T_T

LynnDamya said...

adwa puasa? selamat berpuasa dan selamat berbuka utk smua :)

si robot comel said...

nak juga bubur asyura.selamat berbuka puasa :)

aqmalazmi said...

ya allah..tergugat iman nie tengok makanan..
HAHAHAHHAHAHA
=="

Ieja said...

sedapnya bubur asyura..teringat kg sudah..huhu

YOUsoF said...

SubhanAllah, besar sungguh makna Hari Aasyura.. Beruntung kita dapat peluang rebut pahala macam tu..


Selamat berpuasa, selamat berbuka.. Seronok buka ramai².. ;)

Razil Tahir said...

great info!

thanks for sharin'! :)

faiz said...

hari ni ke 10 Muharram..terlepas la nak puasa..lame tak puasa sunat ni..

syafiqakarim said...

tak puasa.takot period.tgh otw ni :p
err.ok.bubur asyura sedap.

Bella Bell said...

mohon kirim bubur asyura ke aku. haha.



selamat berbuka sayang :)

Zatul Fakharuldin said...

selamat berpuasa !

ABU said...

ayoh marila kita berpuasa.. sedap pulak makanan tu ya.. terlior aku ak makan..hahahahaha

semutsengal said...

kau puasa tak ?

Aimi Rosli said...

Alhamdulillah (:

APAN said...

wah...puasa....bagus2 :)

Ray ban said...

Teringat bubur asyura nenek kat kampung...sedapnyer~#sambillapairliur..huhuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...