#Perkongsian Jumaat - Hikmahnya...

Setiap yang hidup pasti akan menemui penciptanya
tidak mengira tua atau muda
satu saat tidak pernah terlewat atau terawal

saat jenazah diusung
saat itu hanya amalan sahaja yg dibawa
saat dibacakan talkin
saat itu pasti yang hidup akan merasa sungguh insaf tentang ke khilafan diri


adakah di antara kamu tahu apakah hikmah disebalik menggunakan nama ibu bagi menggantikan nama bapa pada bin atau binti simati semasa dibacakan Talkin ?


Hikmahnya:
 "bukan semua orang ada ayah, tak mungkin nak malukan si mati dihadapan kuburnya sendiri"


29 comments:

Atie iskandar said...

baru tau.. thnx for the nice info pagi jumaat.. :)

Ezad Skytech said...

betul tu...setiap yang bernyawa pasti akan mati..cuma tak tahu je bila..mati tak mengenal usia..

#terima kasih berkongsi info :D

smilenajah93 said...

ouh ~ mcm tu yeee . hm , insyaAllah buatlah yang terbaik buat jenazah yee ~

faiz said...

owh..baru tau..

EpoLįƒ¦Kekunangpelangi said...

Bersyukur masih ada ibu dan bapa, kan? :)

aQimie Ceplos said...

kalau cm tu pon kire aib gak eh adwa?
baru tahu.. thanks ye..
btw. kite ade sorg kawan yg baru umo 18, td da jadi sorg ibu tanpa suami.
kesian kat anak dy.. perempuan plk tu..

fadh leyanie said...

perkongsian berguna,,tambah ilmu harini :)

KhaiRin said...

lg 1 kita plg hmpr dgn ibu. sbb kite lahir dr perut ibu... so diakhir hidup penghormatan ttp d beri kpd ibu

syafiqakarim said...

nice.tertanya psl ni juga

Anif Abdullah| AA said...

ouh baru tahu. terima kasih adwa..love this entry ..

Asrul "iLham" Sany said...

i lap my ayah n emak

they're ohsem

Teenager Housemaid said...

seriusly baru tau..
:)
thanks for sharing..:0

safwanmahzin said...

=) btol Adwa..=)

Aqiim said...

aiseh aku baru tau itu sebabnya..
thanks adwa :)

Myra Arshad (: said...

oo, sebab tu la berbin/binti kan nama ibu ye. baru tau. thanks dear :)

Tihara said...

Salam kenal,

nice entry..ske baca :)

Juliet_iRa~" said...

betul tu...:)..

kesian pd anak luar nikah y tak bersalah tu...Islam memang indah...ada sebab atas semua benda..:)

Bella Bell said...

ok fine. aku baru tahu. terima kasih :)

Ieja said...

tq for sharing :)

Azham Vosovic said...

Adwa: sekarang baru tau....semua orang mesti ada emak yang melahirkan.... huhuh.....

ABU said...

eh aku baru tahu kalau baca talkin nama bin. bnt ayah tukar p nama ibu.. jajal btol aku ni..tq adwa..

Juliet_iRa~" said...

psss : ehhee nt cuba yea resipi cupcake tu!

LynnDamya said...

wow, simple but cukup buat sy tersentap dan terdiam...tak pernah terfikir pon, nice sharing adwa..Islam sgt sempurna, hal mcm ni pon masih ada penjelasan, thanx share :)

Nurnajwa KZ said...

Baru tahu :')

amna said...

info berharga buat amna malam ni :')
*Allah maha mengasihani hamba-Nya.. subhanaAllah..

khairul akmal bin azman said...

penghulu segala hari!


hari plg bermakna

kiamat!

Abg Stalker said...

aah ek..bkn sume ada ayah.betul gk. :)

semutsengal said...

mati tu pasti.

Faaein Talip Roy said...

pasti.. semua orang ada ibu yang melahirkannya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...