Bagaimana menenangkan hati dan jiwa

Salam jumaat,hr nie aku nk share sket tazkirah ringkas yg aku baca

Allah SWT memberitahu didalam satu ayat yg berbunyi:

"Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang"

melalui ayat ini jelaslah bahawa ubat untuk mengubati hati yang tidak tenang adalah dengan mengingati Allah SWT.Jika hati tidak tenang atau kosong insyaAllah dengan hanya mengingati Allah jiwa akan kembali tenang

Al-Quran pula ada menyebut di dalam sepotong ayat yang berbunyi :

"Barangsiapa yang berpaling daripada mengingati Aku maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit."

Maksudnya, barang sesiapa yang melupai Tuhan dan tidak menunaikan apa yang disuruh dan apa yang dilarang serta tidak faham apa yang Allah lakukan pada dirinya,maka,jiwanya sentiasa sempit,tidak tenang,gelisah,resah dan susah sekalipun ia kaya,berkuasa,ada pangkat dan harta.



Wallahualam



p/s : Selamat menunaikan solat jumaat pada kaum adam dan semoga urusan hari ini berjalan lancar sepenuhnya. Aminn..Wish me luck! *presentation hr nie :)

39 comments:

ZORA said...

org ptana komen..hahahhaa..

selamat hari jumaat gak untuk adwa..:P

adwafarahin said...

hihi salam jumaat zora! ^^

Abang Stalker said...

Morning malaysia..haha.bajet duk obesi. :P hi adwa!slmt hari jumaat yg indah.. :)

thanks ye kongi ilmu. ;)gud luck 4 ur presentation.

faiz said...

sama2 kite selalu mengingati Allah..

aleen aiden said...

gudlak dgn presentation!heh

apik pehe said...

apik dah bersiap ni..awal..hehehe..

syrupmasin said...

good luck adwa..slmt hari jumaat :)

chemay said...

kalau nebes pon.
ingatlah allah.
insyaallah akan tenang
:)

btw gudluck adwaaa
:)

k e y r i said...

tu dia... cik adwa dah bagi tazkirah... :)

Abu Huzaifah said...

huhu... bgus2... tazkirah jumaat... smoga kita dpt ingkatkan ketaqwaan kita... :) slamat hari jumaat

adwafarahin said...

abg stalker : eh bkn abg mmg suke bajet dok obersi kan hahaha
slmt hr jumaat jugak..presentation da slesai yeay!

faiz : yup jom2! ^^

alin : da slesai btw tengs yep ^^

apik : hehe bagus2!

syrupmasin : tengs! da slesai da..slmt hr jumaat jugak :)

chemay : yup btl2! igt Allah insyaAllah tenang.presentation da slesai alhamdulillah best!
tq :)

keyri : hihi ^^ skali skala igt mengingati

Miss Elle said...

thanks 4 d good sharing rumet!! ^_^

~~Ticer Wann~~ said...

moga kita sama-sama menjadi hamba yang sentiasa mengingati Allah tak kira pada waktu senang/ susah

jemput ke blog

Korang gelak? Kalau tak gelak memang jiwa korang ketat

Teringat zaman kanak-kanak

Nurnajwa said...

Cara pling kacang nk hilangkn nervous :]

Haha, kita selalu dpt nervous breakdown. LOL, bunyi mcm ta normal jek --

shafmechy said...

sama-sama kita saling memperingati

gud luk presentation =)

miss.Addin said...

nice one ! :)

& true, bila kita ingat pada Dia akan menjadi tenang .

Roza Ami Nanomiya said...

baikkkkkk

raihana said...

selamat hari jumaat jgak!!
=D
good luck tau..!
=)

APAN said...

yg penting, jngan ingat Allah time susah je.time senang x nak ingat.huhu...

Shamsuddin Amin said...

naseb la sempat g solat tadi...
hehe
cam mana presentation...?
harp2 ok..^^

adwafarahin said...

rumet : same2 ^^

ticer wann : yep insyaAllah

Najwa : hehe yep btl2! ala besela nebes2 nie hehe

shafmechy : yep presentation da slesai..alhamdulillah it went well

addin : tq! yep tenang je kan :)

aimi : gud!

raihana : slmt2! hehe presentation ok je :)

apan : yep btl jgn igt time susah je

dean : hehe bagus2! presentation best! hihi :)

Far8 budak baik said...

weh budak mcm mane present tadi..
okey kann??mesti bersepah
cakap matselah ni..hahaha =p

aQimie Ceplos said...

selamat jumaat-malam ad :) heehee

emieysandra said...

hidup ni pasti tnang skiranya kita berada di landasan yg betul kan ;)

khairul akmal azman said...

free2 join je contest kay yer!

Aisyah Aina said...

good luck kak adwa...
selalu jugak nervous :D

waeda alias said...

gud info. sesuai sgt ngn diri sy yg celaru nie. hehe

alif haris said...

tapi jgn waktu susah je ingt Allah .. waktu senang pn kita kene salu ingat Allah :)

ABU said...

sejuk je hati baca...huhu.
tq..:)

senyumSOYA said...

gud luck presentation!! selalu igt allah dlm pape keadaan.. senyum okay? hihih

adan said...

yess.. hati akan tenang bila ingat ALLAH.. dengar zikir hati akan tenang..

tia @ Ini Kisah Tia said...

peringatan bersama :)

IMANSHAH said...

insyaALlah tenang bila mengingati-Nya

YOUsoF said...

InsyaAllah kita ingat selalu PENCIPTA kita tu.. ;)


Seronok tak present semalam? hehhe

adib syazwan said...

da mmg hakikat manusia kan...bila susah ingat Allah~

apik pehe said...

hhuhu..semalam adwa tengok ML?

cucu umie said...

thnkx untuk tazkirah yer sis..hehe wlopon semalam tpy masih berguna lg lol..

adwafarahin said...

far8 : haha budak? citt!..presentation ok saja :P

qimie : slmt2! hehe

amieysandra : yep sgt btl!

kay : insyaAllah :)

aina : tq adek aina!

waeda : hehe :)

alif : yep btl tu..kene slalu igt Allah ape jua keadaan

abu : welkem abu :)

senyumsoya : tq2!! ye kene igt slalu :) hihi

adan : dgn zikir juga..btl tu :)

imanshah : yep insyaAllah :)

yoousof : insyaAllah..seronok2! awesome sgt :)

adib : slalunya mcm tu lah

apik : x la apik huhu

fifianggun said...

nice info...haishhh,,bila pikir dosa banyak ni seram rasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...