Puasa sunat bulan Rejab


"Sesungguhnya di dalam Syurga terdapat satu sungai yang bernama Rejab, airnya terlebih putih daripada susu dan terlebih manis daripada madu ; barang sesiapa yang berpuasa sehari daripada bulan Rejab, maka Allah akan memberi minum kepadanya dari sungai itu."
Hadis Rasulullah SAW


hari nie Jumaat bersamaan ngan 1 Rejab betapa berkatnya bulan Rejab nie jatuh pd hari Jumaat,penghulu segala hari kn ..jgn x tau plak kita disunatkan berpuasa taw,
means, puasa dpt pahala x puasa x dpt apa2 hee :)
smlm aku n kwn2 lain da puasa sunat hr Khamis so alang2 hr nie 1 Rejab ktorang pon sambung je puasa hr nie jugak.Semoga kami mendapat pahala amalan puasa sunat hr nie.aminn

ok motif entry kali nie nk cerita siket beberapa kelebihan berpuasa di bulan Rejab

- Bulan Rejab merupakan bulan ke 7 dlm kiraan takwim bulan Islam.Ia adalah slh satu antara bulan suci yg dinamakan sbg bulan Allah.Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud :

"Bulan Rejab bulan Allah, bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku."

- Bulan Rejab dianggap istimewa kerana pada bulan ini berlakunya peristiwa Isra' dan Mikraj

- Antara amalan2 baik diamalkan di bulan Rejab ialah
  • puasa
  • sedekah

- Terdapat beberapa kelebihan puasa di bulan Rejab seperti disebut di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh At-Tabarani yg bermaksud

  • sesiapa yang berpuasa sehari pada bulan Rejab,maka ia seperti berpuasa setahun
  • berpuasa lebih daripadanya (tujuh hari), ditutup pintu2 Jahannam (neraka)
  • berpuasa 8 hari,dibukakan 8 pintu syurga
  • berpuasa 10 hari,tidak meminta dia kepada Allah melainkan diberikannya
  • berpuasa 15 hari,menyeru orang yang menyeru dari langit
"sesungguhnya diampunkan bagimu dosa-dosa yang lalu maka mulakanlah amal,dan barangsiapa menambah (hari puasa) Allah menambah (kelebihannya)."

Niat puasa pada bulan Rejab ialah

"Sahaja aku puasa sunat bulan Rejab kerana Allah Ta'ala".


ini adalah beberapa amalan baik yang boleh dilakukan pada bulan Rejab, bulan dimana terbukanya pintu langit dan terbukanya pintu syurga. Sama-samalah rebut peluang nie dan semoga amalan kita diterima Allah.Aminn..




*entry ini telah diringkaskan melalui berberapa pembacaan dari sumber lain




p/s : Slmt Berpuasa kpd yg berpuasa! ^^

44 comments:

alexa yussida said...

slmt berpuasa...

jum tngkatkan amalan sepanjang rejab kemudian syaaban then ramadhan...tak sbr nak ramadha :)

adwafarahin said...

alexa : tengs akak!

jum2! yes seriously x saba nk ramadhan :D

adan said...

adwa.. thanks dengan info ini... ^_^

syrupmasin said...

sekejap je kan dah masuk rejab..lepas tuh syaaban lepas tuh ramadan..ermm..selamat bulan rejab :)

Aisyah Aina said...

thanks kak adwa...baru tau ni...
OMG dah nak dekat Ramadhan dah...berapa bulan je...puasa ganti dah habis ke tak la! :D

adwafarahin said...

adan : sama2 ^^

adwafarahin said...

syrupmasin : tula kejap je rse

slmt bulan rejab jugak!

adwafarahin said...

aisyah : welkem dear!

mmg nk dekat sgt dah..haa cpt2 ganti2!

fifianggun said...

nice info=) fifi tak boleh puase hari ni!!!!!!sedih,,,perempuan kan,,hihi

adwafarahin said...

fifi : hehe phm2!

ABC :D

cengkodok said...

Panas²..kena puasa...laaaaa

adwafarahin said...

cengkodok : klu puasa dpt pahala :)

YANA YONET said...

thanks! sebab awak la yana nak start puasa. thanks ye ^___^

cucu umie said...

alamak, ayie perasan plak 1rejab..aduyai, tertinggl lah nampak yer..huhuhu herm, thnkx sis ingtkan..incya-Allah jom puase ramai2 and sedekah apa yg mampu..

adwafarahin said...

yana : wc ^^

hehe alhamdulillah :)

adwafarahin said...

ayie : xpe bole puasa lg throughout this month as long as dlm bln rejab lg :)

jom la puasa! hee :)

Farid Ahmad™ said...

sgt bagus...

jom sucikan dosa :D

cik azeya said...

alamak tak lame lagi nak puasa. ganti puasa pun belum lagi. ayoyo. huhuh

k e y r i said...

wah... sekejap je dah nak dekat ramadhan.. pergh! rajin gilak hang pose ek? thaniah! haha :D

adwafarahin said...

Farid : yep ^^ marilah hehe :)

adwafarahin said...

cik azeya : haa tu la pasal x lame dah

cpt2 la ganti hehe ^^

adwafarahin said...

keyri : seyes kejap je nk smpai ramadhan dah

alhamdulillah bdn sihat lg so puasa la
tengs ^^

tia @ Ini Kisah Tia said...

wuwuuu . ABC le adwa .. harap adwa paham . ngeek ;)

adwafarahin said...

tia : sgt2 paham..hehehe :P

ZORA said...

terbaik..bnyakkan amaln didunia semntara msih hidup....

adwafarahin said...

zora : yes definitely!

Shamsuddin Amin said...

wah wah...
jom puase adwa... ^^

adwafarahin said...

dean : JOM!
tp nx week pulak yer..sabtu ahad liat sket nk pose..hahahaha

apik pehe said...

hehe..sebelum puasa sunat tu..puasa ganti dulu mek tau..hahah

adwafarahin said...

apik : sudah lah abe weyh..hahahaha :P

Rowena Chasez said...

mari sama2 berpuasa :D

adwafarahin said...

rowena : chalo betey..hehe :P

alif haris said...

selamat berpuasa sunat :) .. teringat zaman skolah dlu pose sunat ramai2 .. besh !

adwafarahin said...

alif : tengs yep ^^

tula pose ramai2 seronok hehe :)

cik azeya said...

lagi 11 hari. lamenye. tatau bile nak ganti. huhu

adwafarahin said...

azeya : woo byk lg tuh..cpt2 ganti nn t x sempat..

ABU said...

wah bagusnya entry ni..sunggu berinfomasi..

thanks kak adwa..:D

adwafarahin said...

abu : abu nie nk kene sepuk agaknye ceit!

miss.Addin said...

nice ! :)

xdapat nk puasa

adwafarahin said...

bole pose lagi x abes lg bln rejab nie :)

Abu Huzaifah said...

waahh.. bgus.. berpuasa sunat... mak nak menantu mcm ni lah...hikhik...

have a nice day.. :)

adwafarahin said...

abu huzaifah : hahaha mane la mak yg cr menantu tu yer :P

hv a nice day too!

adib syazwan said...

dulu mse kat skolah menengah slalu buat..tp skunk xlg..huuu~taon ni nak wt lah...

♫♪~Naurah_Nawwarah ~ ♫♪ said...

dah2 ... jom3 pose reramai esok .. hhahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...