klikk! klikk!




Bagi yang tidak pernah mendengar keunikan seni lomografi, ia suatu cabang seni fotografi menggunakan kamera biasa dan khusus. Seni lomografi berteraskan prinsip bebas dalam merakam gambar, rekaan kamera tersendiri malah tampak seperti barang mainan serta hasil foto unik.

Dalam fotografi, ada ‘peraturan’ ditetapkan dan banyak aspek teknikal perlu dipelajari. Lomografi pula lebih bebas dan berlandaskan peraturan utama iaitu don’t think, just shoot.

Hasil fotografi (digital) pula kebanyakannya dapat dibayangkan. Ini berbeza dengan lomografi di mana hasilnya tidak dapat dijangka. Namun, ia memberi kepuasan yang tinggi.

Inilah yang mendorong kita melakukan eksperimen ketika merakamkan gambar. Ini tentunya berbeza dengan fotografi digital yang lebih bergantung kepada perisian komputer untuk mencantikkan gambar yang dirakam.

Sehubungan itu, fotografi digital boleh disifatkan tidak asli berbanding hasil seni lomografi.

Zaman ini boleh dikatakan sebagai era DSLR iaitu kamera digital.Aku bangga menggunakan filem dan kamera biarpun ia kelihatan agak pelik dan unik. Kamera lomografi selalu menjadi perhatian mereka yang tidak mengenali atau tidak pernah melihatnya.

Selain itu, keseronokan timbul apabila gambar yang dirakamkan menghasilkan foto yang tidak dijangka. Rasa teruja kerana apabila kita merakamnya, kita tidak dapat meramalkan bagaimana gambar yang dihasilkan.

Aku teruja nk gune lomo cam nie even murah aku beli but ad sentimental value..aku sayang gile kat lomo cam aku nie....hampir separuh filem abes digunakan utk menembak hr nie...but im puas sbb aku punya cam sendri n aku puas menembak dngn cara aku sendri,nk cr port lg nk tembak2 n view yg cun2 lg...


presenting my new heart n soul












brand : x tau (lomo cam)
model : pe ntah x tau
price : mura saje
specification : water proof up to 3m below
paid by : me of course!
name given by me : MeeMoo =)





MeeMoo aku syg ko ketat2!
MeeMoo yg akn menemani hari2 ku!

p/s : i luv lomografi !! damn much !!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...