Nikmat Sementara

bukan semua yang kita mahu ditunaikan oleh Allah.Apa yang diberi oleh-Nya itulah sebenarnya keperluan kita sehari2.sudah cukup sbnrnya nikmat yang di beri Allah kepada kita.Keluarga,sahabat,kasih sayang,kesihatan,kesenangan hidup,kepandaian dan lain2 yg diberi oleh Allah kpd kita adalah sama rata semuanya.Cumanya kita sendri yang perlu pandai mengolahnya


  • ingin keluarga bahagia haruslah dipupuk dgn kasih syg,saling hormat menghormati
  • ingin sahabat yg baik haruslah pandai memilih kawan yang baik,yg mahu hidup di wktu ssh senang kita
  • ingin kasih sayang haruslah juga memberi kasih sayang yg sama pada org2 sekeliling
  • ingin kesihatan yang baik haruslah pandai menjaga pemakanan dan hidup secara sihat
  • ingin kesenangan hidup haruslah berusaha dr bawah untuk smpai ke atas
  • ingin kepandaian haruslah memupuk diri sifat ingin tahu dan rajin usaha


dan begitulah seterusnya....jika ia berlaku sebaliknya ia adalah kerana kesalahan diri kita sendiri.dan ingatlah bahawa segala nikmat ini adalah pinjaman semata2




sementara...



nikmat harta benda yang ada hanyalah sementara,ia tidak mungkin akan di bawa mati bersama.Begitu juga nikmat keseronokan,ia hanyalah nikmat sementara yang hanya mengisi hidup kita di saat kita perlukan.Berbanding nikmat memiliki pasangan ia nya juga adalah nikmat sementara di dunia tetapi di janjikan Allah syurga bagi mereka yang meghalalkan hubungan itu dan memelihara hubungan itu kerana Allah.

p/s : belajar terima kenyataan

18 comments:

senyumSOYA said...

yup!! betul2..if kita nak y terbaik..be a better person.. ^^"

stuju sgt2..

aiman fanboy k-pop said...

yesss...nice entry!!
like it....
kalo kita baik,maka,kita akn dipertemukan dengan org yg baik jugak..^^

ZORA said...

senang cerita..setiap perilaku yang yang dibuat..mestilah dilakukan dgn sabar..:P

adwafarahin said...

soya : hehe yep ^^

aiman : so kesimpulanye kene jadi baik :)

zora : yep btl2!

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

dats rite babe..sbnrnya nk sume tu kita la puncanya.dri sdri kne jujur,lurus,insyaAllah..apa yg kita bt akn mendtgkn +ve thin'. ;)

syrupmasin said...

yee..harus lah :D

Azham Vosovic said...

heheheh....bagus entry ni Adwa... jom kita sama2 perbaiki diri heheheh ;)

Asyila Zainuddin said...

pape pun, yg penting usaha kan? :)

nick dot anis said...

improve ourselves to be the best:-)

iKhRam said...

bgusnyer..
yang terindah hanyalah sementara

terima kasih dgn ingatan ini yer.

ABU said...

yup setuju.. hidup adalah semntara.ingat itu :D

Madd said...

suke ayat yg terakhir...
belajar untuk terima knyataan...

cik sakdi said...

hihik tol tu baby. aku setuju bab akhir tu.sbb aku kadang2 menyalahkan diri sendiri je tau. haha

ade2mama said...

zakat tu jgn lupe byk tiap2 tahun eheheh

adan said...

yeah.. suka point2 adwa.. nak yg terbaik.. jadikan diri yg terbaik.. bukankah dunia ni hanya sementara..? apa lah gunanya kereta BMW andai tak dapat bawak masuk kubur.. hehe

Ezad Skytech said...

semua nikmat hanya sementara..gunakan la dengan sebaiknya kan.. :D

syakey said...

sentiasa berterima kasih pada Allah atas nikmat yang kita rasa tu :)

YOUsoF said...

Kenyataan kadang kala pahit untuk ditelan, tapi mungkin itu yang terbaik dari-Nya untuk kita..



Semoga kita tak tergoda dengan nikmat duniawi yang bersifat sementara ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...