Ironinya manusia




ironinya manusia bila sanggup stay up late semata2 nk study,tp belum cukup mampu untuk mengaji al-quran walaupun sekadar 5 minit

ironinya manusia bila sanggup keluar malam lepak bersama kwn2,bermain bola atau sebagainya,tp belum cukup mampu nk bersolat tahajjud di 1/3 malam walaupun sekadar 2 rakaat

ironinya manusia bila sanggup menahan lapar membeli makanan kerana semata2 simpan duit utk membeli sesuatu yg diingini,tp belum cukup mampu untuk menahan lapar di bulan puasa walaupun sekadar 1 hari

ironinya manusia sanggup membeli benda yg diingini biarpun mahal,tp belum cukup mampu untuk bersedekah walaupun sekadar 50sen.


ironinya manusia bila bole berkata "rest in peace" kpd org bukan islam,tp belum cukup mampu utk mendoakan saudara sesama islam yg mati kebuluruan walaupun sekadar membaca alfatihah



mmg banyak ironinya manusia dalam dunia nie..renungan utk aku sendiri yg kadang2 lupa dan lalai apa yg selama nie aku tak buat. x kasar kalau aku katakn kadang2 aku 'tuli'kan telinga dan 'buta'kan mata utk lihat benda2 penting nie.



p/s : menikmati cuti ala kadar tp bahagia.thanx love!


40 comments:

KhaiRin said...

betul tu adwa!
sokong!

aiEz said...

ironinya ingatan ini pada diri juga,kadang leka dalam sedar...sama2 perbaiki diri,muhasabah diri sendiri...:')

aReLaN said...

btul3.manusia mmg mudah lupa n kna selalu diingatkan.bkn melayu aja.

Ezad Skytech said...

manusia kadang2 terlupa..ada yang lebih penting dari tu...sama2 beringat..:)

AdaNaz87 said...

macam terkena batang hidung sendiri. alhamdulillah. terima kasih sebab ingatkan! ((; semua manusia penuh dengan kelalaian. =."

iKhRam said...

kerana manusia mempunyai kepentingan yg nampak di mata.. tnpa memikirkan kepentingan hidup yg tidak nampak di mata tp sebeanrnya melingkari hati.

adwa!
insaflah bc entry ni..
cam terkene tepat pd btg hidung..

syakey said...

konklusinya,manusia ini mementingkan diri sendiri, mementingkan duniawi.

syafiqakarim said...

terlalu banyak contoh yg boleh di beri ironi nya .
seimbangkan amalam lebih baik.

ironi nya manusia patuh pada kekasih hati,malangnya tidak pada syurga ibu.

cis.

budak penjara said...

betul..sama la..dengar kuliah magrib x smpai 1 jam pon dh panas punggum org zaman skang..tp lepak kt club 10 jam xpe plak..sama2 kita muhasabah diri

LadyBird said...

itulah manusia.. dan itulah jua saya :(

faiz said...

sebab manusia ni ada nafsu..nafsu ni dia tak suka pada kebaikan...so,sama2 kita lawan nafsu kita..

Addin said...

memang sangat ironi, kadang kadang kita mudah lupa, subhanallah .

Abg Stalker said...

:)mmg best.betul la tu...abg skli tergolong dlm apa yg adwa list kn. :(

si robot comel said...

sokong adwa.

Manusia selalu alpa

APAN said...

malu nak komen.haha...

Azroy Kassim said...

baa~ CAK!!

ironinya bila kita sering memberi nasihat tapi diri sendiri tak ikut pun nasihat tu.

ABU said...

ironinya bermacam2 jenis manusia..
betul tu adwa.. aku pun rasa mcm makan cili sekarang ni..

say to easy=) said...

entry paling best awek!:)

Prince Halilintar said...

betul tu..prince pon setuju..mudah alpa..

Fara E's said...

like di sini ! best ouhhh !

ekabukanmakcikkau. said...

yang pertama sekali tu , agaknya aku lah eh . hermmmm ==

Papa Mifz said...

bagus n3 nih...saling kito ingat mengingati yer...

Saiazuan said...

kte dah trlalu ikut cara hidup orng barat.. :(

Rtp Farra Arisha said...

ayuh, sama2 kita perbetulkan kesilapan yang pernah kita lakukan sepanjang berada di muka bumi ini :')

syahirooAhmad said...

JOm tekan button like! best! ironinya... :)

EpoLįƒ¦Kekunangpelangi said...

kadang kita tak terfikir bernda yang remeh, tapi yang besar tu yang jadi kecoh. Walhal, tak ada pun. kan?

nice entry. :)

Woofer Storm said...

serius,sy terkena dgn entry ni.terima kasih atas ingatan anda..tq^^

Bro Ahmad said...

ironinya manusia tumpukan dunia berbanding akhirat sebab tak nampak

ch000tz axoera said...

noted :p

khairul akmal bin azman said...

totally agree..
ironinya kan..
so nak berubah la..

Asrul "iLham" Sany said...

yg penting kita sendiri dapat melihat disebalik 'ironi' itu bukan?

:D

YOUsoF said...

LIKE sekali lagi! ;)



Bagus betul la entri ni, ringkas tapi meninggalkan bekas.


Kalau boleh ber-blogging berja-jam untuk baca enti orang, takkan nak baca ayat suci Quran pun nak berkira... kan.

aleen aiden said...

ade part yg buat aku sentap oih.maknenye baguslah tu.ko sedarkan aku.hahah.
dah lame xbangun tengah2malam smayang.haih

Ihsan Arifin said...

muhasabah diri :) tenkiu adwa

Hanie_Dew said...

ironinya manusia bila buat buat buta dan tuli perkara yang menjadi asas kehidupan sebagai seorang islam tp bangga bila dapt tiru budaya barat yng menyesatkan.

deeya said...

kata-kata itu cukup pedas untuk mengingati dya yang juga lalai kadangkala . thx dear ! :p

Aisyah Aina said...

betul..itulah manusia~ :)

syafiqakarim said...

adwa adwa adwa.oh adwa comel lagi gebu.err..

kite rindu.cepat lah update.kahkah

delarocha said...

banyak betul ironinya

nub said...

mnusia suka jaa mengironikan diri dengan bnda pelik2. haishh teruk

*peringatan buat diri sendiri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...