#Perkongsian Jumaat : Cara Pemakanan (Part 2)

seperti yang dijanjikan ini sambungan entry yang lepas.Kalau sape2 yang belum bace bole klik SINI.
nie ader beberapa tips mudah jer nk diamalkan


1. Mandi pagi sebelum subuh atau sejam sebelum matahari naik.
Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Korang bole prasan klu orang yang mengamalkan mandi pagi nie kebanykkannye badan tak gemuk..mcm mak n kwn aku nie :)

2. Mengamalkan minum segelas air sejuk (bkn ais)setiap pagi.
bole menghindarkan penyakit insyaAllah.

3. Sujud.
waktu solat subuh di sunatkan untuk bertafakur (sujud sekurang-kurannya seminit selepas membaca doa).Mengelakkan sakit pening atau migrain.

para saintis ader membuat kajian kenapa kite perlu bersujud. Bila bersujud darah akan mengalir ke tempat di mana darah x sampai terutama dibahagian otak.

selain tu saintis ader menjumpai enzyme(pencerna makanan) yg byk terkandung di celah jari,iaitu 10 kali ganda terdapat dlm air liur.INGAT! nabi ada mengajar  kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari!


1. KENAPA KITA MAKAN PAKAI TANGAN????

Rasulullah akan mengambil sedikit garam guna jari kecilnya(kelingking),baginda akan hisap dan kemudian baru makan makanannya

KENAPA???

ke2 belah tangan kita ada keluarkan 3 jenis enzyme tp belah kanan paling tinggi enzyme dikeluarkan,sbbnya belah kanan yg byk bantu proses penghadaman.

MENGAPA HISAP GARAM??

garam sumber mineral tanah yg badan kita perlu. dua kali cecah garam dr jari kita tu sama dgn 1 liter air mineral.Kita asal dr tanah n lumrahnya bahan yg asl dr tanah mmg berkhasiat utk kita! ^^

KENAPA GARAM??

garam juga penawar paling mujarab bagi keracunan, slalu kan klu kene keracunan mknn doktor akan bg Sodium Chloride iaitu GARAM. Plus, garam jugak dapat menghalang sihir dan makhluk2 halus.

2. CARA MENGUNYAH
Rasulullah akan mengunyah sbnyk 40 kali smpai mknn itu lumat supaya senang nk proses.

3. MEMBACA BASMALLAH
Ini adalah utk elak penyakit. Bakteria dan racun buat perjanjian ngan Allah SWT,apabila Basmallah di baca maka ke2nyaakan musnah dr mknn tu


4. CARA RASULULLAH MINUM


- Jangan minum berdiri!! makhruh!
- Jangan minum dr bekas besar n jgn bernafas ketika minum sbb bile kita hembus keluar CO2 iaitu carbon dioxide,bila bercampur ngan air H2O ia akan jadi H2CO3 initu CUKA,so minuman kita akan menjadi acidic.
- Jangan meniup air yang panas.sbbnya sama dengan yg atas! ^^



"SAMPAIKAN WALAU SEPATAH"
sama2 la kita amalkan yep kawan-kawan! ^^

last but not least
"SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA"
mkn daging beringat2 sket haha :P

Daging korban buat daging masak hitam.gulp! telan ayaq liuq weyh! hihi
 



p/s : doakan perjalanan aku selamat pergi dan balik ke Malim Nawor nie :)

30 comments:

aiEz said...

aie suka hari jumaat dari adwa,memang terbaik..banyak ilmu dikongsi..:)

Faaein Talip Roy said...

patutlah aku tak gemok2.. sbab aku selalu je mandi pagi2.. hahaha.. ;p

nice sharing la.. baca banyak kali pun tak jemu...

selamat hari raya aidil adha..

semoga selamat perjalanan pulang ke ruma tercinta.. ^^,

jangan makan banyak daging sangat.. aku je takper.. hahaha.. ;p

faiz said...

raya semakin dekat..xsabar nak mkn sup tulang..

APAN said...

cantek punya info....senang nak phm :)

cik sakdi said...

wah... info kau complete..kau g malim nawor baik2 weh,bawakkan aku keychain malim nawor.wahahahaha

khatgrafik said...

Wahh bagus tips ni.. raya pun nak dekat.. makan kena beringat.. huhuhu

smilenajah93 said...

whoa ! yg sujud tu nk buat lah nnt . sakit kpala xhbis nie !

Abg Stalker said...

bgs skli adwa! :D sbb sblm ni abg mmg menonggeng lps solat sbb ngntuk,bkn tafakur.hee..:D

k e y r i said...

WOW menarik! thank for sharing this info adwa :)

KhaiRin said...

betul tu...sgt2 setuju... sbb slalu dgr tazkirah psl ni

Prince Halilintar said...

perkongsian yg menarik..

YOUsoF said...

Terima kasih sambungannya Adwa..




Allah Maha Bijaksana... ;)

Papa Mifz said...

info menarik...:)

Selamat menyambut rayo haji..:)

si robot comel said...

nice info,kena catat ni.hehe,terima kasih sebab share ea.

selamat hari raya aidiladha :)

Daddylicious said...

bagus info ini buat sebagai ilmu...

amna said...

setuju yg mandi lepas subuh tu..
cergas rasa badan.. x sangka leh bakar lemah yer ^^

*sedapnye daging masak kicap :) nyummy!

semutsengal said...

yang pasal sjud tu, aku penah try. Cergas weh. !

syafiqakarim said...

kadang ikut.kadang gelojoh lupa semua.haha

delarocha said...

nice sharing... tq

Anif Abdullah| AA said...

ouhh.. bagus seyh tips ni.. thanks awok :)

ABU said...

wah info yg sangt bagus.. terutamny apasal garm2 tu.. baru tahu..thanks adwa

Ezad Skytech said...

bagus perkongsian ni...dapat tambah ilmu...:)

sergeant keroro said...

nice sharing :)

ekabukanmakcikkau. said...

ada terselit unsur chemistry disitu . menyampahhhhhhh hahha

nurfatiha blacky said...

waaaa, bagus2. tp sedih rasa kat sini -,-

Nurnajwa KZ said...

Selamat Hari Raya :)

MIMIE AIZA said...

pagi2 minum air. mmg elok. sebab org jepun selalu amalkan benda ni

| cik azeya | said...

ooo . tak boleh tiup air panas ek. baru tahu. habis nanti melecur camne T_T

Juliet_iRa~" said...

thankss share :)

salam aidiladha..:D

psss : jom join my GA! dpt ole2 CAMERON tau!:p

EpoLįƒ¦Kekunangpelangi said...

Kalau dah kebulur, tak fikir apa dah. ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...