#Perkongsian Jumaat : Cara Pemakanan (Part 1)

sedarkah korang yg makanan seharian kita nie membawa penyakit? bkn semua bole men balun je tau!
selalunya makanan2 nie akan membawa penyakit bile kite tua nnt.Ok aku bukan suruh korang berhenti mkn atau ape.yg nk kurus tuh x yahlah nk mkn pil bagai yer..sgt x cool buat gitu.cume kite perlu jaga pemakanan kiter jeee.

ayuh aku bg tau rahsienye :P

JANGAN MAKAN!!

  1.  Susu + Daging
  2. Susu + Ayam
  3. Susu + Cuka
  4. Susu + Ikan
  5. Susu + Buah (cth : koktail)
  6. Daging + Ikan
  7. Ikan + Telur
  8. Ikan + Daun Salad
  9. Buah selepas mkn nasi tp sebaliknya makan buah dulu, baru mkn nasi yaw!
* Tidur 1 Jam selepas makan tgh hari
* Jangan sesekali tinggal makan malam ( klu tinggal mkn malam,korang akan dimakan usia dan kolestrol dlm bdn berganda2! (O_o!))

haaa see!  pelik x? pelik x?. korang kene cube,kesannye bkn dlm masa terdekat la tp bile kite tua nnt bru nmpk kesannye. Dalam Quran juga melarang kita mkn mknn darat campur ngan mknn laut.

Nabi melarang kita campur mkn mknn laut n darat sbb ia bole membawa penyakit. Sbg contoh,dalam badan ayam ade ion + manakala ikan ade ion -,so bile bercampur ia akan menghasilkan tindak balas biokimia yg bole merosakkan usus kita.siapa sangka kan? slama nie balun je x hingat dunie..kehkehkeh :P

okeh entry nie ade sambungannye nx week hr jumaat k, stay tuned klu nk tau ghosia2 makanan seharian kita (tu pon klu nk tau :))

nie wajibulghunnah makanan yg x sihat ye tawan-tawan!
*err tp aku terliur lah! gulp! :P



p/s : jumaat yg ku tunggu :)

ghosia - rahsia


33 comments:

safwanmahzin said...

TQ ADWA FOR THE INFO..=)

aisya said...

Main sumbat masuk mulut je slalu.. huhu

cucu umie said...

yg jgn makan tu mmg betol wsis..like3x

nabila izyani said...

yang aku tau tido 15 mint jaa lepas zohor.. tak pernah smpai 1jam,.hehe

syafiqakarim said...

tp salu,mesti termakan juga.
aduhh

Umie Artoqiemie said...

hai ustazah pilihan hehe..

SoLy SoLicious said...

selalu aku oder tomyam campur, ayam,udang,sotong smua cmpur weh..haiihh

ekin.. said...

em betul tuh..kalau dh mkn ikn..xleh mkn dging..darat + laut..ade ksn dye..tp kalau syur2 xpe..:) sbb tuh punca utma penyakit adlh dtg dri makanan..

teyn teyn said...

kite nak demokk ..
cmne ni ??

Azham Vosovic said...

kea mula jaga pemakanan ni....sbb skrg dah tau... thanks Adwa!

NAZRUL AZAT said...

wahh, info bagus bah :-)

Prince Halilintar said...

kdg2 xperasan jgk kite termakannya kan..

Penyu said...

gua tengahari tido 5 minit selepas makan. oh... kena ubah sikap gua ni.

Abu Huzaifah said...

hehe... terliur gak kalau makanan mcm tu.. errr =..="

WuMing said...

Info menarik nii.. Skarang WuMing memang kurang makan bila malam... nak kurangkan berat badan

Fara E's said...

aku pun baru tahu weyh , cikgu aku gtao mnggu lepas

aishhh , seb bek ko ingtkan aku blik , haha

bloghok said...

wahhhhhh.....besh3

nisa_perasan_cun said...

aiyoo mkn mlm slalu skip..hehe

YOUsoF said...

Entri ni ada kesinambungan dengan entri Usop rabu haritu. Bagus Adwa! hehe


Ha'a, tau yang pasal tak bagus campur makanan laun dengan darat. Terima kasih jugak untuk info lain tu. Sila jangan tak sambung. ;D

Ezad Skytech said...

kena buat checklist ni sebelum makan...:)

si robot comel said...

waahh baru tau, kena ingat ni, terima kasih adwa :)

Aqiim said...

aku suka makan ikan + telur.. =='

Nalisa Syahira said...

janji sedap , makan je , hehe .

Tasha said...

wah2,bnyk yg baru saye tau!

Papa Mifz said...

baru plan nak tinggal mkn mlm...huhu

mR_popkoRn said...

~good info~
TQ

KhaiRin said...

plus: kalu mkn x baca bismillah / doa pon bleh dpt penyakit gak

say to easy=) said...

btl,btl,btl :D

Faaein Talip Roy said...

aiseh.. susah jugak nak elak tu..
terutama telur+ikan..

makan petang untuk makan malam.. sama tak?

aReLaN said...

mknn tak berapa nk sihat tu la besenya yg sedap.hahahah

aleen aiden said...

ok selama ni aku xpnah pikir plak gabungan2 makanan aku. =_=

aiEz said...

ustazah aie dulu masa sekolah ada pesan pasal benda ni,siap bagi kertas suh tampal kat umah...tp dah lama2 degil,xamalkan..aish,ni adwa ingtkan semula,kena beringat2 masa mkn..tq adwa..:)

khairul akmal bin azman said...

pakar kesihatan lak..
berbakat ek..
hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...