rakyat Malaysia,ubah mentality sket

hari sabtu lepas aku akhirnya mengeluarkan diri ku ini dr UKM
hahaha mmg rse loser sbb dok kat UKM x kua ke mana
destinasi di tuju,tmpt aku dibesarkan Sg.Buloh Selangor
tujuannye adalah ber-BBQ ngan membe2 skola

aku gerak dr UKM kul 5 ptg smpai KTM UKM
beli tiket n tggu dlm 5 minit cmtu KTM smpai
mcm bese aku msuk Ladies Coach
selamat
baik mencegah sblm terkena

smpai stesen kajang ader indian sorang dukung anak die, skali ngan mak die naik ktm
budak tu plak ngah tido.
aku tgk bdk chnese sblh aku
aku tgk die die tgk aku
aku igt die nk bg duduk
alih2 die buat2 tido plak pas tu

aku dlm hati ckp *ek eleh bole pulak ko buat derkk je
aku pnggl la akak india tu duduk tmpt aku n she said thanx
pas aku bangun je ader plak yg pandang2 sinis
aku ckp dlm hati "aku buat salah ke bg akak nie duduk?"
tp aku buat bodo je, mls nk layan org minda cetek
akak tu trun kat Tasik Selatan, 2 stesen lepas die naik dr kajang
die pun pnggl blk aku duduk kt tmpt aku semula

smlm otw blk ke UKM dr Sg.Buloh
ader plak 2 mamat x paham bahase nek koc wanita
ape buta ke x tau bce ke ntah la
setahu aku sihat walafiat 2 2 nye
da terang2 ko nmpk umat perempuan dlm tuh
siap tulis lagi ladies coach
pehal plak ko naik kan
xkn nk tggu org tegur bru nk klua

aku cuit bahu die aku tunjuk nie koc wanita
pastu die kate sori2
pastu aku tggu gak die gerak pegi gerabak lain..
x gerak2 gak
last2 ade mkcik sorang nie bengang agaknye
ckp "nie koc wanita, awk berdua sila ke gerabak lain"
haa amik ko..aku ckp elok2 xnk bg ko malu ko buat bodo
skali kene sound baik punya tau pon segan
gelabah puyuh ko klua


p/s :
situasi akk india : rakyat mesia pliss buka minda sket ye,ubah mentality..jgn nk diskriminasi sgt.jgn sbb ko x same bangsa ngan die ko x nk tlg die.at least show some sympathy. die tgh dukung anak kot,kadang2 ktm nie bkn nye smooth sgt tmbh2 time die kona, cm x stabil sket,so klu die terjatuh ngan ank die, kesian kot.yg bdk cina sblh aku tu x tau nk ckp apela,sendri pk..

situasi mamat2 x phm bhase : korang nie seyes buat malu dri sendri, bnd da di khaskan utk pompuan, yg gatal nk naik buat pe? pastu naik koc wanita muka sgt2 mencurigakan..terhendap2 cm nk merompak,da org tegur elok2 xnk dgr..nk gak kene sound bru nk keluar..mse ngah tggu train tu,agak2 nmpk pompuan ramai kat 1 area xyah la menyelit sbb konpem2 diorang nek koc wanita..bnd nie simple je..follow the rules ko xkn kene bahan, tu je, as simple as that


ANDA MAMPU MENGUBAHNYA

94 comments:

Qamaruls said...

waa baiknyer adwa.
mehh abg blanje choki2. hehe

nanad said...

ayo,itu macam orang pun ada ka.sabor je lah.btw,anda hebat! ;D

Santan Berlada said...

org slalu pandang rendah ngan kaum india.. ye la, mugkin dari dorg juga ka... pape pon kite kene la saling menghormati...

ak pon pernh gak termasuk koc wanita tu... time tu bru diperkenalkan... ak dengan muke yg merah trus kluar g koc laen... malu wei... huhu

alexayussida said...

huhu mmg kena ubh mentality la..takkan dalam ktm pon nak kiasuu..opss

dorg tuh mmg gatai atau rabun ayam ,tu pasai salah naik koc

Haikal Blank said...

jangan marah dowh..aku pun penah salah naik kot...mana aku taw..tak perasan..biasalah, orang first time naik menatang tuh..kena sound gak dengan makcik mana tah..malu gue..

HAHA aku pun buat gaya terhendap2 gak sebab aku pelik, apa tak ada laki ke kat sini. aku yang risau kena rompak kat situ...

hahaha pengalaman semua tuh....dem. haha

amna said...

ehe.. ambik due bijik~
dh bnyk kali tgk situasi mcm ni. siap dh kene sound kuat kUAT pun masih duk tercongok wt muka paisey. ades, cmni ni bro >,<''

adwafarahin said...

Qamarul : xmo choki2 kasi up sket..kepsi ke mcd ke hehehe ^^

adwafarahin said...

nanad : aah org cmnie makin berlambak rse nye

tx ^^

adwafarahin said...

dean : yup hormat menghormati tu penting la
kite dlm 1 negara xkn nk gaduh plak kan

BHAHAHAHA sebaik tahu nk klua klu x haihh nk kene sound jugak bru klua..hehehe

adwafarahin said...

alexa : haa tau xpe..ish ish ish x patut btl kan!

mmg gatai n rabun itik pon laki2 yg x phm bhase nie.huhu

adwafarahin said...

haikal : hahahaa amik sbg pengajaran ye
len kali sblm nek ktm pandang2 dlu yep haha

BAHAHAHAH sape plak nk rompak ko dlm tu yer..musykil aku..

ye2 pengalaman mengajar kite :P

adwafarahin said...

amna : tau xpe kene ko 2 bijik

da kene sound tp buat bodo tu..tuli agaknye..hahaha

nabila izyani said...

ang kental bro.. biakan mamat dua org tu.. da tegur elok tak mau..
da kena tengking bru nk blah.. memang dia nak dimalukan kot..hehe

Haikal Blank said...

apa maksud kau musykil..haha manala aku taw kan..dah semua tgk aku badi je..macam nak belasah ku ramai2...ko tak taw berapa kali aku cek zip seluar. aku ingat lupa zip ke apa...rupanya salah koc.

ko r ni tak ajar. hahahaha guraw2...:D

Arief Arf said...

situasi 1: bagus, anda tidak racist. anda memang 1malaysia.

situasi 2: mamat 2 orang tu hensem tak? cuba kalau mat salleh ke takpun mamat muka hensem gila macam supermodel, ada orang tegur tak agak2?
X)

faiz said...

mcm2 jenis org...org sekarang byk yg mementingkan diri sendiri..

Anonymous said...

bodoh punya mamat


eh.. kalau jumpa aku kat KTM bg aku kerusi gak

adwafarahin said...

bell : mmg x paham bahase punye org..aku punye cover xnk bg die malu
last2 ko nk sgt kene sound kuat2 haa hambek sebijik

hahaha

adwafarahin said...

haikal : musykil la sape yg nk rompak mase tgh ktm jln2 klu mase benti yela kot cilok trus lari kua

lgpon ssh nk dgr dlm koc wanita ade kecurian

hahaha klu ko kene blasah ramai2 x dapet den nk bayangkan eh..hahah cek zip sluar? BAHAHAHAHA sumpah lawak!

erk? aku pulak.haha

adwafarahin said...

arief : kite 1 malaysia dok skali buat pe nk racist2.slagi x timbulkan mslh xde hal tlg kan

situasi 2 tu sbnrnye mamat sorang tu hensem je pon
tp die ttp dikire bersalah.
trus hilang kehenseman die sbb msuk koc wanita.reject trus hahaha

adwafarahin said...

faiz : itula manusia zaman skrng nie

pentingkan dri je x pk org lain same

adwafarahin said...

aimi : ye bodo punya olang..bnd simple je pon

erk? tgk gak kondisi yep klu anda kelihatan sgt2 memerlukan tmpt duduk bru bole bg
hahahaha :P

cik sakdi said...

adwa, tu la sometimes kite bg orang duduk dalam bus, nnt orang tengok je kite. xtau la dalam hati diorang puji ke kutuk kite bajek baik hati, mcm biasa, wat donno jela!!

adwafarahin said...

sakdi : aah btl jugak tu..kite bkn tau org puji ke kutuk dok..kite buat bodo suda :P

Santan Berlada said...

tu la pasal... hahaha
malu den...

naseb la ak ni secoklat coklat..
x nampak sgt muke merah... LoL

Fadzli Amir said...

Salam..dah lama tak naik pengangkutan awam...teringin gak nak naik bas ke keretapi ke..hehehhe...ladies coach ker....hehehhe.....diorang tu memang ada misi yang diorang nak buat kot dalam ladies coach tu...

khairul akmal bin azman said...

org msia!!!..
ubah sikap cepat.
gua marah ni!...hehe

adwafarahin said...

dean : hahahaha
aww! secoklat coklat x tahan hehehe

adwafarahin said...

fadzli amir : salam hehe slalu da bekeluarga jarang nek pengangkutan awam

aah mmg ade misi kot dok dlm koc wanita tuh.haihh

adwafarahin said...

kay : erk? marah ek
hahahahaha

IMANSHAH said...

kau sungguh jelita, tahniah rakyat malaysia yg begini kita mahukan!!

waaa

adwafarahin said...

Imanshah : buat lawak time maghrib ker?

BHAHAHAHAHAH

amna said...

dah tu dia pindah ke coach lgik satu la tu? hehe.. tebai mukaa~

adwafarahin said...

die pindah gak ke koc lain..sbb pas mkcik tu sound..sume org pndang die..segan la tu

mmg kene tebai muke la..haha

Ayie said...

kali terakhir aku naik KTM, 6 tahun lepas.. time tuh takde lagi koc wanita.. ^^

adwafarahin said...

koc wanita nie pon baru je ader
selamat!

6 taun lepas mmg x wujud lg

Abu Bagi said...

ade je orng mcm tu..tk de budi bahasa. tak sampai hati nak tengok orng dukung anak cam pastu tak bagi tempat duduk..

tak kesah mana2 bangsa pun..wanita kot..hehehe..ibu lagi tu..tak patut dia buat cam tu..cis!!
*ttiba emo hahahaha

shahrilhakime said...

situasi 1...
inile masalah oghang Malaysia..... sipat timbang ghase tu takde.....siap bulih buat tido tuu..kughang ajo betoi..... tak kighe le bangse ape.....kite toleransi le sikit....

SItuasi 2...
tak paham bahase...ato memang bengappp.....tak gheti beze mane pompuan mane lelaki...tenginnn

Kicap Manis Media said...

Nama pun rang Malaysia. Kononnya nk jadikan minda kelas pertama, kelas ketiga pon tak layak...jelas benda ni kita lihat dlm kalangan blogger sendiri kan. lama x pgi KTM UKM. :)

18PL | Manusia yang mempunyai otak di lutut.

adwafarahin said...

abu : manusia nie mcm2 kot

org yg xde hati perut je x kesah org sekeliling
mmg x patut!

*1st time tgk abu emo..hahahaha

adwafarahin said...

D_08 : yep sikap timbang rse ntah la da kemane x tau la.xde sifat toleransi ssh la hidup cmnie

haha mamat2 tu mmg x tau bace ataupun saje je buat hal..buat malu dri sendri je la ish ish ish

adwafarahin said...

Shairazi : aah bnd nie mmg da byk sgt berlaku
masih nk berada di takuk lame

smpai bile nk maju cmnie x tau la

hahah klu rindu nk mai KTM UKM mehla
*erk?bole ke rindu?

say to easy=) said...

betul2..tiap kali naik train ,awek mesti msk g gerabak koc wanita mesti punyer ah ade jantina yg tersesat pastu dgn x malunyer wat2 xtau sambil mata tgk wanita.ngek kann.mcm nk tumbuk je mata die

adwafarahin said...

awek : tau xpe bkn stakat nk tumbuk rse nk sekeh2 pale pun ade

x phm bahase btl la..teringin sgt nk msuk ladie koc..meh nk tukakan jantina tuh *opss! terlebey suda,hahaha

Abu Zafran said...

macam2 karenah umat manusia nih kan...
anda dijemput menyertai..
Segmen Saya Blogger Sporting

adwafarahin said...

aah mcm2 manusia skrng nie

Santan Berlada said...

ye la...
tu terlalu byk minom kopi kot...^^

Adib Syazwan said...

anda seorang yang bagus!5 bintang diberikan!

adwafarahin said...

dean : hahaha xde kaitan la..mak adwa pon minat gak minum kopi, putih je

cme adwa je x ikut mak.mcm dean ckp secoklat coklat -__-"

adwafarahin said...

adib : tx adib! :)

adan said...

salam.. perempuan memang macam tu er? bila nak buat baik sikit mula la pompuan lain pandang sinis...

hairang gak dengan pompuan macam ni..

pasal dua budak tu padan muka..! bagus2 tak malu jadi malu..

adwafarahin said...

adan : salam bkn sume pompuan,nie pompuan yg mentality rendah

hahah jgn hairan sbb da byk da

haa mmg padan muka..sape suruh buat hal kan da kene

Unknown said...

wah.. terbaeklah ko adwa.. gua tabik spring same lu.. haha.. tapi en.. dari dlu smpai skrg aku tak pernah dpt duduk dalam KTM.. brdiri je memanjang.. cian aku.. ngeh3~~

adwafarahin said...

shez : makaseh..

hahaha tu sbb lu gagah muda perkasa lg..xyah la duduk..bg yg lebey memerlukan :P

Mr iz said...

zaman sekarang ni ramai yang pentingkan diri sendir je... he he he... jenis kau kau... aku akula.... anda memang bagus kerana ada sikap macam tu... budak lelaki yang tak paham bahasa tu ...ko tampar je... tak pun ko pakat reramia jerit.... dia cuba nak cabul..... cabul koach wanita...ha ha ha ha

adwafarahin said...

mr iz : yup zaman skrng mmg ramai yg penting dri

bkn stakat nk tampa je,rse nk sepak laju2..*haha ganasnye aku

style jgn buat gitu ye..jerit ramai2 konpem die fobia..hahahaha

reez said...

adwa mampu mengubahnye!
:)

afdhalluddin said...

sgt lame x naik ktm...
huhuhhu.....

adwafarahin said...

reez : ye SGT mampu mengubahnye..hahahahha

adwafarahin said...

afdhalluddin : haa skali skala seronok pe naik KTM

g la nnt ye.tp jgn slh msuk koc tau..haha

zacky786 said...

kita bako jerr orang cmtu.. hahahaha

adwafarahin said...

yeah! bako jer..tp nk bako bg die klua dr koc wanita dlu bru ley bako..hahaha

zacky786 said...

hahahaa ..
lps ni bwk lighter ngn minyak tanah.. buat stnby bako org2 cmtu.. :P ngee ~ satu kje.. hehee

aNiss :):) said...

betul... kita kan menolong, knape mesti dpandang sinis??? emm, pelik jugak yer manusia nie... perlu ke ade diskriminasi?? lagi satu, padan muke budak laki tu... kan dah malu.. =)

adwafarahin said...

nnt kene tahan kerana anda disyaki cube membahayakan org awam

atau anda ditahan kerana cube menjadi pejuang berani mati -___-

waaaa mati laa...hahaha

adwafarahin said...

aNiss : xtau la aniss nape de manusia cmtu
huhu

mmg padan muka pon..hahaha

ayie said...

berani kerana benar.. kalau tak tegur tak jalan :)

Unknown said...

hehehe..duk sungai buloh upenyer..kenal ni?http://arepindaboss.blogspot.com/
hehehe...

bab tentang perkauman tu apik mmg x suke laa..naper diorang takleh berbudi sikit..haishhh

ZORA said...

tu la sume atas dr sendri..kalo kte berusaha nak ubah sesuatu 2..pasti boleh...

adwafarahin said...

ayie : yup btl tu!
klu x tegur smpai bile2 x berubah

adwafarahin said...

apik : hehe yer adwa dok sg.buloh dlu

tu la pasal berbudi sket x rugi pape pon kan :)

adwafarahin said...

zora : ye btl..sume ikut ats dri sendri..xkn nk duduk di takuk lame x nk berubah kan

M Fizan said...

teruk lar diorg nie..diskriminasi kaum..mne smngt 1malaysia? huhu

well, dah follow sini..
feel free to follow me back..
nk tmbh kwn :)

alongxp said...

naik menyampah da rs ngan mentality kebanyakan org malaysia nih,pnh tu aku rs malu bile tgk omputih yg bangun bg tempat kat org laen,sedangkan kite dikenali ngan polite,tp hakikatnye?
yg jenis xfhm bhs,xtau la mak bapak diorg aja camne, klu bnd tak slh xpe,bnd salah,mak bapak aku sll ckp "xmalu ke buat salah?"masa aku kecik2 dulu,lame2 bnd tu dijadikan panduan. agknye mak bapak mamat dua org tu pon jenis xreti malu kot,jenis kalau nampak org beratur die potong q...

Unknown said...

tak suka budak cina tu . boleh pura2 tido .. yang lelaki 2 orang tu . rabun kot . ke rabun jantina . ke dia keliru jantina dia . haha

YouSOF said...

Alahai dia tak rasa yang dia pun akan rasa situasi camtu ke.. Bayangkan kalau bangsa dia sendiri buat derk kat dia masa.. *Dah la chinese biasa borak dalam tren tak reti nak reduce volume, macam dia je yang pandai berkata² mandarin.. (berdasarkan pengalaman)





Untuk mamat dua orang tu, 1 ayat je tuk diorang. "bukan tak gheti bahasa, tapi nak berlagak bergaya" ataupun saja nk tunjuk kebongokan sendiri.. konon² kool la ada dalam coach yang penuh ngan pompuan..

Aleen Aiden said...

bab bbq je aku dah panas ati dah.ha3.ok2 nk smbung bace.

adwafarahin said...

M Fizan : tula pasal diskriminasi gila kot

adwafarahin said...

alongxp : bese la rakyat mesia x tau la bile nk berubah
kadang pon rse bnd yg sme,malu ngan org putih yg tahu sape yg lebey memerlukan tmpt duduk even bkn kat negara diorang sendri

yg x paham bahase tu lg rse nk tampa laju2
haihh ntah la...

adwafarahin said...

Tia : haaa bdk cina tu seyes x bole blah gila..slumber derk je

hahaha die konpius la tu ngan jatina die
hahaha

adwafarahin said...

YOUsoF : tau xpe x bole nk imagine ke klu die sendri kat tmpt akak tu..huhu
chinese bese la klu ckp vol x penah slow..huhu

mamat2 tu x tau nk ckp ape,mmg buat malu dri sendri jela p msuk coach wanita..adoiyai!

adwafarahin said...

aleen : hahaha lek2 jgn la panas2 hahaha

Izlan HoiHoi said...

wah2 mulia nye ati die..ececece

situasi dua plak: lps nie laki2 boleh lah cuit gugurl yg nek coach len ek?..haha

YouSOF said...

Sendiri tunjuk terer sendiri la dapat malu... ;D



Masa duk Kl dulu tak pernah nampak lagi kes camni sebab tak wujud lagi koc kaler pink tu hehhe

Aujinz said...

Mentaliti kekaum nie yang susah sikit..


Aku dah lama tak nek komuter..
so..memang aku tak pernah tgk koc pompuan..hue hue hue

adwafarahin said...

izlan : ececece
kebetulan lah..
aip2! laki x bole cuit gegurl bhaye2!

hhehehe

adwafarahin said...

YOUsoF : haa tau xpe dpt malu ko sebijik.hahaha

ermm yelah sbb bru lg kan koc nie :)

adwafarahin said...

aujinz : bese la tuh,perkauman mst ade sket dlm dri tuh

haha untungla org de kenderaan sendri mmg la x nek komuter da :P

Max Printworks said...

by the way aku pnah tlg agkat sorg apek ni jatuh moto. aku ngan mmbr aku ja Meleis. yg len suma ca ya nun alif. dah agkat tu sekali apek tu buat muka mintak penampaq, trus blah. aku x mtk pun compliment. at least Meleis ni yg tlg agkat. cha ya nun alif yg rmai2 tgk tu haram x tlg. pasni ak x wat dah. ak tgk ak blah ja hahah.

adwafarahin said...

Farid : haha cina ade sket x kenang budi

diorang kira tlg bangsa diorang dlu

klu org melayu mcm tu insyaAllah maju

tp cume tulah xde sifat hormat n terima kasih langsung tu la..haihh ssh mcm nie

khairul akmal bin azman said...

ok..kalo de kat ipoh msg2 la kay yer.

adwafarahin said...

orite! hee :)

YouSOF said...

So nasihat kepada para wanita, SAYANGI KOC ANDA.. ;D

adwafarahin said...

yeah! sygi koc anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...