#Perkongsian Jumaat : Adab Menyikat Rambut



  • Rasulullah s.a.w melarang menyikat rambut di dalam kamar mandi kerana perbuatan itu melemahkan umbi rambut.

  • Seseorang itu hendaklah duduk ketika bersikat kerana ia akan mengguatkan otot jantung dan elak daripada melakukannya secara berdiri sebab ia akan melemahkan jantung.

  • Seseorang yang bersikat ketika berdiri akan terjebak dalam masalah hutang.

  • Adalah makruh menggunakan sikat yang diperbuat daripada perak atau bersadurkan perak.


sape x sikat rambut,rambut akan menghantui anda.kehkehkeh :P



p/s : nk sikat rambut pon dpt pahala tau kalau ikut cara Rasulullah :)




32 comments:

owner : Lynn said...

good content, sy bru tau..thanx...mohon share ye.. :)

LynnDamya said...

good content,thanx..mohon share ye.. :)

aReLaN said...

klu jenis yg tak sikat tp juz gne tgn je sbb rmbt pendek n spiky cmne lk???hmmm

aiEz said...

aie rambut sentiasa pendek,mcm rambut botak...so mmg xde sika rambut...hee..rambut mmg dari dlu xsikat sebab jenis pacak..=.=

cha zainol said...

isam itu kan indah :)

Fadzli Amir said...

Salam di pagi jumaat..
thanks sebab berkongsi maklumat....InsyaAllah akan diamalkan walaupun rambut tak berapa panjang,...hehehee

APAN said...

lom penah jumpa lagi info nih...aku da lama giler x sikat rambut guna sikat...guna cari je mcm iklan syampoo pe tah tu.huhu...

Abu Huzaifah said...

bru tau ni... errr =..="

Asrul "iLham" Sany said...

info yang berguna

:D

YOUsoF said...

Alhamdulillah dapat kongsi adab ni.. Thanx Adwa! ;)

Ezad Skytech said...

hee..baru tahu ni...thankz berkongsi.. :)

Prince Halilintar said...

prince pun baru tahu ni..tq share

bobiedanbad said...

terima kasih atas entry ini satu perkongsian ilmu.

ade2mama said...

aku xsikat..aku gune jari jew hheheh
sbb rmbut aku rmbut power heheh

Nur Misnan said...

aku jarang sikat rambut..
kadang2 nak tdo baru sikat..
nice sharing here...

nelly said...

sellu sikat kat dalam bilik air . baru tau ! tq !!

ai n i s h a f i qa said...

THANX 4 THE INFO=)

smilenajah93 said...

nice post ! like it !

Zul Fattah said...

lol.. aku slalu sikat rambut time duk berdiri.. mampuih r aku cam ni

bloghok said...

aku pernah sikat pun..sies.

Azham Vosovic said...

kan kan kan?

buat perkara mudah mcm ni pon dpt pahala...

ABU said...

wah nice info..
tapi aku dah beberapa tahun tak pernah sikat rambut.. guna jari je.. sama la tu kan..:D

k e y r i said...

baru tau nak bersikat pon ade adabnye :)

syrupmasin said...

ohoiii..ilmu baru nih..thanx adwa :)

Umie Artoqiemie said...

ok, lepas ni aku sikat rambut secara duduk..

mykhalis said...

lepas ni kena bersikat dudukla


sori lama tak ziarah

muhamad hanif said...

Err,
aku selalu sikat berdiri weh !

Anif Abdullah| AA said...

ouh,aku pernah terbaca gak benda nih..
thanks ingatkan balik.. :)

faiz said...

besarnya sunnah rasulullah kan..

Umie Artoqiemie said...

apdet laaa adwa.. peminatmu ini menanti haha.

amna said...

terima kasih..
tak sangka x elok menyikat rambut di toilet.. tq tq tq cik adwa

syakey said...

err. sikat berdiri akan da masalah hutang????


dah tu, xkan nak sikat duduk, lepas tu belai2 rambut, leapastu duduk tepi tingkap. macam dh zaman dulu dh pompuan ayu je sikat rambut duduk dengan lemah lembut. HAHA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...